Description for "Kunstradio"
http://kunstradio.at/2003A/23_02_03.html

 

[ ENGLISH ]
On December 12th and 13th 2002 the prime ministers of the EU met in Copenhagen for their semiannual summit. Following the example of former anti- protesting strategies, Denmark shut down the borders by putting the Schengen Treaty out of order. The conferences took place at Bella Center, in a remote wasteland on an island outside Copenhagen. The city itself was turned into a labyrinth of fragmented zones and omnipresent police controls: a gigantic playground for the architects of the New Order. Existing struggles in society are today denied under the Totality of the Empire; in Copenhagen, like in other cities before, resistance and the power vectors of repression became visible for some days – and audible. To map this transformation – from the bustle of daily life to a conflict zone – in an audio- document we recorded a continuous soundpiece from Dec.11th to Dec.16th at Kongens Nytorv in central Copenhagen. Over the time of the field recording we can hear the materialization of the "inner security", nights of patroling police cars, days of circling helicopters, but we can also hear sounds of direct actions of resistance and – finally – the main demonstration passing by on Saturday. In the end of the recording the soundscape of the city turns back to everyday life, the conflicts vanishing from the surface again. Kunstradio presents a 35 minutes segment that covers the time before the main demonstration. The piece is a depiction of a moment of social struggle in 1:1 scale, which means it is neither edited nor transformed by effects etc. The recording is based on research about different older concepts of social sound from Luc Ferrari or the Vancouver Soundscape Project.
An mp3-DVD covering over 3 days of the recording and a compendium about soundscapes and politics will be published by the MFU.
The Copenhagen Soundscape is a follow-up to wr's "border sounds" project, which was presented on Kunstradio in September 2001.

[ DEUTSCH ]
Am 12. und 13. Dezember trafen sich die Regierungschefs der EU in Kopenhagen zu ihrem halbjährlichen Gipfel. Dem Beispiel früherer Strategien zur Verhinderung von Protesten folgend, setzte Dänemark das Schengener Abkommen ausser Kraft
und machte die Grenzen dicht. Das Gipfeltreffen fand auf einer Insel ausserhalb von Kopenhagen im Bella Center statt, mitten in der Pampa. Die Stadt selbst mutierte zu einem Labyrinth fragmentierter Zonen mit allgegenwärtiger Polizei-Präsenz: ein gigantischer Rummelplatz für die ArchitektInnen der New Order.
Die Totalität des Empires leugnet existierende Kämpfe in der Gesellschaft; wie schon in anderen Städten, wurden in Kopenhagen ein paar Tage lang Widerstand und die Machtvektoren der Unterdrückung sicht- und hörbar. Um diese Transformation vom Alltag zur Konfliktzone akustisch einzufangen, nahmen wir ein durchgehendes Soundpiece in der Zeit vom 11. bis zum 16. Dezember am Kongens Nytorv im Zentrum Kopenhagens auf. Im Verlauf des field recordings sind die Materialisierung der Inneren Sicherheit, Nächte patrouillierender Polizeistreifen, Tage kreisender Helikopter zu hören, aber auch widerständische Stimmen der direct actions und schliesslich die grosse Demonstration vom Samstag. Gegen Ende der Aufnahme kommt der Alltag wieder zum Vorschein, die bestehenden Konflike verschwinden von der Oberfläche und der Stadtsound verwandelt sich in die scheinbare Normalität.
Kunstradio präsentiert ein 35-minütiges Segment daraus, das die Zeit vor der grossen Demonstration abdeckt. Das Stück ist ein Abbild eines Momentes des sozialen Kampfes in einem 1:1 Massstab, das heisst: ungeschnitten und ohne jegliche Effekte. Die Aufnahme basiert auf den Ergebnissen einer umfassenden Recherche zu ältereren Konzepten von "social sound", von "le lever du jour au bord
de la mer" von Luc Ferrari bis zum Vancouver Soundscape Project.
Eine mp3-DVD mit mehr als drei Tagen Aufnahme und ein Kompendium über Soundscapes und Politik wird demnächst von der MFU publiziert. Copenhagen Soundscape ist eine Fortsetzung von wr's "border sounds" Projekt, das im September 2001 im Kunstradio ausgestrahlt wurde.